Názory

Názor zastupitele Tomáše Jelínka

Níže přinášíme názor zastupitele obce pana Tomáše Jelínka, který se tak připojil k vyjádření paní Jitky Málkové a Zdeňka Skřivánka.

Vážení spoluobčané,

rád bych Vám poděkoval za Vaši účast na středečním veřejném zastupitelstvu. Je vidět, že obchvat je pro naši obec stále téma – o tom svědčí i dopis pana Skřivánka. Je ale škoda, že takových účastí je vyloženě poskrovnu. Nicméně chápu, že sledovat zastupitele, kteří na veřejném zasedání pouze zvedají ruce, když skoro vše je prakticky předjednáno na neveřejných poradách, které veřejnému zastupitelstvu předcházejí, je nudné. Je ale vhodné také říct, že vše je v souladu s literou zákona. Připojil bych se ke komentáři paní Jitky Málkové o ,,náplavách“. Sám jsem již 23 let takovou ,,náplavou“ a chápu ,že kořeny některých místních rodin sahají opravdu do daleké minulosti, jak jsem měl možnost se seznámit mj. v článku místních novin. /Církvické noviny, říjen 2018/ Proč to píšu?

Je totiž úplně jedno, kdo, kde, jak dlouho žije. Každý, kdo má v obci trvalý pobyt, bez ohledu na délku, se může jakoukoliv přiměřenou formou vyjádřit k životu obce a k její kvalitě. Podepisovali jste Petici, ve které se poukazovalo, že jsou v ní zapsány i děti, kojenci či lidé, kteří v obci nežijí. Proč ne? Petiční zákon stanovuje nějaká pravidla, a ta se dodržela. Děti či kojenci? Proč ne? Ze zákona jsou právě rodiče za ně odpovědní do jejich plnoletosti. A evidentně touto formou asi promluvili z nějakého důvodu. Dohadování o to, jestli je to v konečném důsledku 42 procent nebo 70 je malicherné. Pořád je to hlas více lidí, než kteří kdy přišli na posledních xy veřejných zastupitelstev dohromady. 

Můžu jen s politováním konstatovat, že k tomu vůbec došlo. Tolik potřebný obchvat, který se plánoval desetiletí a  jeho  náklady spolykaly kolem půl miliardy, je v konečném řešení obrovskou úlevou pro občany obce s nádechem paskvilu. Účelem bylo z obce odvézt veškerou tranzitní dopravu, kromě soukromých cest občanů obce a nezbytné dopravní obslužnosti.

Nějakou dobu jsem na ,,staré třicetosmičce´´ také bydlel. Pro člověka zvyklého na klidnou část sídliště to byla skutečně ,,pecka´´ v negativním slova smyslu. Opravdu jsem nechápal, jak v tomhle někdo může žít. Hluk, smrad, vibrace, které lidem ničili baráky a celou tu dobu to Ti lidé snášeli. Navíc s chybějícím chodníkem a s naprosto nedostatečnou úpravou rychlosti jízdy přes obec, která by alespoň částečně tu dopravu regulovala. Tohle prý obchvat jednou vyřeší…..  takže ano, chápu vás Ty, kteří teď mluvíte o tom, že je to vlastně paráda. Je to paráda! Oproti dřívějšku je to nicotný provoz. Není ani potřeba čekat pět minut , než se podaří vyjet od domu, nebo z ulice. Dokonce i rodiče dětí, kteří dřív měli  strach, když jejich děti šli na autobus nebo z něj teď tak velké obavy mít nemusí. Jsou od Vás i jiné připomínky. Rychlost aut v obci, zastavování autobusů na obchvatu, úklid sněhu na nadjezdu.  Rychlost aut v obci musíme řešit jinou cestou. Zastavování autobusů na obchvatu – tohle je zajímavá otázka. Poukazuje se na řešení v Jeníkově. Obchvat mají  a přitom zachovali průjezd obcí. Rychlost regulují retardéry. Místní si zvykli, tranzit po obchvatu, ale autobusy jezdí přes město. Mimochodem přes retardéry jezdí autobusy i vedle v Nových Dvorech. Paradoxně je Jeníkov svou situací podobný Církvici. I s benzínkou na jejím konci. I systém obsluhy benzíny je stejný, jako byl dřív u nás. Jednosměrný!  Teď už ale je obchvat takový, jaký je.  

Na druhou stranu, ale chápu i druhou stranu pomyslné barikády, kteří se snaží poukázat na ony nedostatky při stávajícím stavu. Poukazují na bezpečnost lidi při překonávání komunikace při cestě na autobus, vlak. Plánovaný převod komunikace pod správu obce povede ke zvýšené opotřebovanosti komunikace, s tím spojené vyšší náklady na údržbu.

Tohle přeci nejsou důvody k tomu, aby mezi námi vznikaly klíny!

V současné době tu je teď mix aut místních, kteří tudy musí jet, protože skoro jinou alternativu nemají, dopravní obsluha a..?….Auta, která tudy úplně zbytečně jedou na na tolik propíranou čerpací stanici. Samotná přítomnost benzinky má přínos pro ekonomiku obce a zaměstnanost místních občanů, ale i svá současná negativa, protože  byť i jedno jediné auto, které tu teď jede za účelem tankování je zbytečnou hrozbou z důvodu ohrožení poškození majetku nebo zdraví občanů. Není to tak dávno, co byl poškozen plot a o samotném vjíždění velkých souprav po našem kruháku do obce se nemá smysl rozepisovat. Ano, potkávat je tam budeme, ale nemusí jích být zase tolik. Pokaždé, když se něco stane, tak většinou první otázky budou, muselo se to stát? Proč tudy jel? a další a další. Společným jmenovatelem ale je, že je to většinou pozdě. Muselo tomu, ale vůbec být?

Církvické noviny, duben 2016.,,Vznikly také menší problémy a to např. u benzinky TANK-ONO, jejichž majitelé by chtěli změnu projektu a vytvořit zde křižovatku s odbočovacími pruhy, aby se nechalo najíždět i ze směru od Kolína. Ve stávajícím projektu je však zakresleno napojení benzinky pouze ve směru jízdy od naší obce, ostatně tak jako je tomu nyní. Toto je dále v jednání a já jen doufám, že se napojení benzínky dořeší a nedojde k dalšímu zdržení.´´ Máme rok 2023!  Za tu dobu se nic kloudného nevymyslelo. Můžeme pouze spekulovat proč. Snaha Tank-Ono o obousměrné připojení je pochopitelná. Málokdo tuší, že si firma nechala mimojiné vyprojektovat další zajímavou variantu, která by tento provoz přes obec zachovala. Sice v menší míře, ale zachovala. Dostal se mi do schránky vytištěný papír s plánkem. Posouzení tohoto projektu podléhá dopravnímu místně příslušnému odboru policie ČR. Pokud by se tak nestalo, tak se dá poměrně chápat, co může vést k určité nečinnosti v tomto směru a pouze majitelé společnosti Tank-Ono ví ,jestli jim současný stav vyhovuje či ne. Proslýchá se i něco rekonstrukci benzínky, která by eventuelně mohla tuto patovou situaci vyřešit. Budeme jen doufat, že současná aktivita obce, kdy jsou na oficíální jednání pozváni zástupci firmy a ŘSD bude v řešení nápomocna. Děkuji tímto starostovi obce, že mohu být jako zastupitel přítomen.

Názor zastupitele Tomáše Jelínka
Plánek vyhotovený pro potřeby společnosti Tank-Ono / březen 2022

Nechci se v žádném případě dotknout těch, kteří chtějí současnou silnici zachovat pro místní potřeby. Beru! Je to pohodlnější! Při jejím přetnutí ovšem přístup k benzínce zůstane tak jako tak, akorát cesta bude cirka o něco delší a bude to chtít asi trochu plánování při potřebě tankování zde. Ale půjde to. Jako za starých časů. Protože lze spoléhat na to, že i přes omezení vozidel nad 3,5 tuny s výjimkou pro dopravní obsluhu tudy velká auta nepojedou i nadále? Bude jejich kontrola důsledná? Bude vůbec? Ale skutečně to stojí zato nechat obcí jezdit zbytečně auta víc než musí?

Děkuji vám za těch pár minut, co jste věnovali tomuto čtení. Je to můj  pohled zastupitele obce. Myslím, že bych měl svým postojem především brát ohledy na ještě lepší, bezpečnější život lidí, kteří tu bydlí.       

    Tomáš Jelínek

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *